کد مطلب:182752 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

تأمین فرهنگ آفرینان
فرهنگ حاكمیت حزب عثمانیه را فرهنگ قوم گرایی و نابرابری و جاهلیت شكل می داد. آنان فرهنگ جامعه را به سمت و سوی خواسته های خویش گسیل و از شكوفا شدن فرهنگ غنی وحی جلوگیری می نمودند. و این حقیقت در روابط اجتماعی و حتی ازدواج و نام گذاری فرزندان تأثیر عمیق نهاده بود. به گونه ای كه هواداران حزب عثمانیه با محبان اهل بیت (علیهم السلام) ازدواج نمی كردند! نام فرزندان خویش را علی و فاطمه و حسن و حسین نمی نهادند! آنان تلاش مستمر بر طرح ویژگی های بنی امیه داشتند و سخن گویان و شعرای چاپلوس، مقرب درگاه آنان بودند كه با سرودن یك قصیده در مدح نداشته آنان، كیسه های سیم و زر بی زبان به حساب های شخصی آنان منظور می شد!

در این فضای فرهنگ هواداران اهل بیت سركوب می شدند و حتی آنان كه نامشان همنام اهل بیت و علی بود از حقوق محروم می شدند. اگر شاعر شجاع و چیره دستی همانند فرزدق در مدح اهل بیت شعری می سرود از حقوق محروم می شد.

امام سجاد علیه السلام هنگامی كه مشاهده كرد به دستور هشام فرزدق را در تنگنا قرار داده اند، در برابر اقدام آنان، اقدامی پایدار انجام داد. فرزدق را تا پایان عمر تأمین مالی نمود. [1] و این گونه از فرهنگ آفرینی وی قدردانی نمود. این رفتار سیدالساجدین دو پیام شفاف و رسا دارد.

نخست قدردانی و حق شناسی از فرهنگ آفرینان جامعه كه حضرت این گونه به پاس فرهنگ آفرینی، وی را مورد عنایت قرار داد.



[ صفحه 232]



اگر این اقدام حضرت الگوگیری شود، فرهنگ جامعه دگرگون شده و شكوفا و پوینده خواهد شد.

دو دیگر چالشگری در برابر فرهنگ حزب عثمانیه كه آنان با امثال فرزدق این گونه رفتار در پیش گرفتند و سید الساجدین علیه السلام در برابر آنان این گونه جبهه گیری می نماید. افزون بر این كه این اقدام گواه بر موقعیت برتر حضرت نیز می باشد كه حزب عثمانیه توان برخورد با موضع گیری حضرت را ندارد.


[1] الاختصاص، ص 193، ارشاد، ج 2، ص 151، وفيات الاعيان، ج 6، ص 95.